کدام سنگ برای نمای ساختمان مناسب است؟

به طور کلی هر ساختمانی برای اینکه لوکس و مجلل به نظر برسد باید از نمایی زیبا در طراحی خود استفاده کند. این نمای زیبا علاوه بر طراحی نیاز به متریال مناسب برای استفاده در ساختمان را دارد. به طور کلی نماهای بیرونی که کلید زیبایی‌شناسی ساختمان‌ها هستند، از جمله مواردیند که در ابتدا مورد توجه افراد قرار می‌گیرند و به بهترین وجه می‌توانند کیفیت سازه را منعکس می کنند. ویژگی‌های متریال مورد استفاده در مصالح نمای بیرونی نه تنها منجر به ویژگی‌های بصری خوب، بلکه عمر طولانی، در دسترس بودن و  عایق‌بندی مناسب نیز خواهد شد.

 یکی از مصالحی که می توان برای استفاده در نما به کار برد سنگ است. از مزایای عمده نمای  سنگی می توان به استحکام، دوام، جذابیت و زیبایی آن اشاره کرد. سنگ‌های ساختمانی که در نما به کار برده می‌شوند انواع مختلفی دارند که قصد داریم در این مقاله به آن‌ها اشاره کنیم و مزایا و معایب آن‌ها را نام ببریم.

از انواع سنگ‌هایی که می‌توان در نما استفاده کرد سنگ تراورتن، سنگ مرمر، گرانیت، مرمریت و سنداستون(ماسه سنگ) است.

 

انواع سنگ ساختمانی:

نمای سنگی برای نمای بیرونی خانه یک گزینه محبوب در میان صاحبان خانه به حساب می‌آید. این سنگ‌های طبیعی برای استفاده در طی زمان بسیار مناسب هستند و می توانند تا مدت‌ها به خوبی از آن‌ها استفاده کرد. در زیر تعدادی از بهترین سنگ‌های ساختمانی معرفی می‌گردد.

 

  • سنگ تراورتن:

تراورتن یکی از انواع سنگ‌های رسوبی است که در اطراف چشمه‌های طبیعی معدنی خاصی به وجود می‌آید. تراورتن با طیف گسترده رنگی از قرمز گرفته تا رنگ‌های کرم، بژ، رنگ‌های سیلور (نقره‌ای) روشن و تیره و … می‌تواند تنوع زیادی را در اختیار سازندگان قرار دهد. همچنین اصولا دیواره‌های خارجی به مواد مستحکمی نیاز دارند که قادر به مقاومت در برابر انواع آسیب‌های خارجی از جمله طوفان و همچنین تغییرات آب و هوایی باشند که  استفاده از این سنگ می‌تواند در برابر این موارد، همچنین خراشیدگی و خوردگی مقاوم باشد.

اگر در ساختمانی از سنگ تراورتن استفاده کنید، چسبندگی بالاتری نسبت به سرامیک یا گرانیت و… با ملات ساختمان دارد و نیاز به رول پلاک کردن کمتر حس میشود و علاوه بر این،  اگر فرآوری سنگ مناسب باشد مقاوم‌تر از بقیه جایگزین‌ها است.

همچنین کم بودن جرم حجمی در تراورتن ها نسبت به دیگر سنگ‌ها از جمله گرانیت و…، جزو مزیت‌های عمده این سنگ‌ها می‌باشد.

 

مزایای سبک‌تر بودن تراورتن ها نسبت به گرانیت‌ها و بعضا سرامیک‌ها:

الف: موجب کم‌تر شدن وزن ساختمان می‌شود.

  • هر چقدر وزن ساختمان بیشتر باشد، انرژی ناشی از زلزله، باد و… بیشتری جذب ساختمان می‌شود، این جذب انرژی توسط ساختمان موجب استهلاک بیشتر و همچنین خرابی زودتر از موعد آن می‌گردد.
  • اگر در محاسبات ساختمانی به نوع سنگ توجهی نشده باشد، ممکن است بین مرکز جرم و مرکز سختی ساختمان فاصله ایجاد شود و لنگر زیادی وارد ساختمان شود و احتمال خرابی ساختمان در زمان وقوع حوادث مختلف، زیادتر می‌شود.

ب: هزینه حمل و نقل کمتری بر مشتری تحمیل می‌گردد.

دیگر از یک نمای ساختمان چه میخواهد؟ امکان تنوع رنگی بالا، مقاومت زیاد، جرم حجمی کمتر، لوکس بودن، طبیعی بودن و… که تمام این نیازها را تراورتن ها برطرف می‌کنند.

لذا توصیه ما بر این است که در ساختمان ها، از سنگ تراورتن استفاده شود.

  • سنگ مرمر‌‎

سنگ مرمر در اثر دگرگونی سنگ‌های دیگر در اثر دماهای بالا و فشارهای شدید ایجاد می‌شود. این سنگ یکی از سنگ‌های گران قیمت و بسیار زیبا است. این سنگ را نیز می‌توان در نمای ساختمان‌های لاکچری  مشاهده کرد. طیف گسترده‌ای از انواع سنگ مرمر وجود دارد. یکنواختی رنگی پایه آن، نوع دانه، ضخامت و همچنین رسم رگبرگ‌های آن می‌تواند کاملا منحصر به فرد باشد. یکی از ویژگی‌های عجیب سنگ مرمر خاصیت عبوردهی نور از خود است که باعث می‌شود زیبایی آن دوچندان به نظر آید.

  • سنگ مرمریت

سنگ مرمریت سنگ‌های کربناتی هستند که در اثر گرما و فشار بالا، بافت مشخصی پیدا می‌کنند. بعضی از افراد سنگ مرمریت را با سنگ مرمر به اشتباه می‌گیرند اما واقعیت این است که سنگ مرمر بسیار محکم و سخت است، در صورتی که مرمریت سنگی آهکی است و باید این موضوع را بدانیم که حتی این سنگ از سنگ تراورتن هم می‌تواند استحکام کمتری داشته باشد. همچنین سنگ مرمریت یکی از سنگ‌های صیقل‌پذیر می‌باشد که این سنگ اصلا خلل و فرج ندارد. این سنگ‌ها همچنین نسبت به تراورتن‌ها نرم‌تر هستند و در نتیجه جذب آب بالاتری دارند. یکی از مزایای این سنگ می‌تواند قابلیت ساب‌پذیری بالای آن باشد و دارای تنوع رنگ‌پذیری زیادی است.

  • سنگ گرانیت

گرانیت یک سنگ آذرین روشن‌رنگ با دانه‌های بسیار بزرگ است که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. این سنگ از تبلور(کریستالیزه شدن) آهسته ماگما در زیر سطح زمین تشکیل می‌شود. مقاومت این سنگ نسبت به سنگ‌های تراورتن و مرمریت بیشتر است. گرانیت‌ها اصولا بسیار سخت هستند و معمولا در مقابل نفوذ آب و ضربه مقاوم هستند، همچنین می‌توان گفت گرانیت آلودگی‌ها را به خود جذب نمی‌کند، همچنین به دلیل پایین بودن تخلخل، آب را به خود جذب نمی‌کند. طیف رنگ‌های گرانیتی از سفید تا سیاه و صورتی را در بر می‌گیرد. البته این تنوع رنگ ها بیشتر به صورت تجاری مطرح می‌شوند، اما اگر از دید مشتری این به طیف رنگی این سنگ نگاه کنید ممکن است تفاوت زیادی بین انواع رنگ‌های سنگ گرانیت به چشمتان نیاید. همچنین اگر قصد داشته باشیم رنگ صورتی سنگ مرمر و گرانیت را با یکدیگر مقایسه کنیم تفاوت فاحشی بین رنگ صورتی سنگ مرمر و رنگ صورتی سنگ گرانیت وجود دارد. از نکات منفی این سنگ می‌توان به جرم حجمی بالا، لیز بودن، چسبندگی پایین به ملات و… اشاره کرد.

 

  • سنگ سنداستون

سنداستون یک سنگ رسوبی است. سنگی است که از ماسه فشرده ساخته شده است. سنداستون‌ها از دانه های کوچکی از سنگ‌ها و مواد معدنی (مانند کوارتز و فلدسپات) هستند. اینها رایج‌ترین مواد معدنی در پوسته زمین هستند.

سنداستون در برابر عوامل جوی مقاوم است و در بسیاری از کشورها برای ساخت و ساز استفاده می‌شود. یکی از نکات منفی این سنگ چسبندگی کم آن به ملات است. به همین دلیل برای چسبندگی این سنگ به نمای ساختمان از گیره اسکوپ سنگ استفاده می‌کنند. این نوع سنگ ساب‌پذیری کمی دارد و دلیل اصلی آن هم سطح بسیار زبر و خشن آن می‌باشد.

کلام پایانی

به طور کلی می‌توان گفت اگر به دنبال سنگی با زیبایی و مقاومت بسیار بالا همچنین ماندگاری عالی هستید سنگ مرمر می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای خرید باشد، البته این را هم باید در نظر گرفت که هزینه‌ی زیادی برای استفاده از این نوع نما باید پرداخت کنید. در مقابل اگر به دنبال سنگی با طول عمر مناسب، تنوع پذیری بالا هستید، وزن کم و هزینه مناسب برای خرید می‌باشید ‌می‌توان سنگ تراورتن را برای نمای ساختمان خود انتخاب کنید. 

سنگ مرمریت انتخاب دیگری است که شما می‌توانید از آن برای سنگ نمای خود استفاده کنید اما این موضوع را باید در نظر بگیرید که این سنگ‌ها نسبت به سنگ‌های دیگر استحکام کمتری را دارا هستند.

سنگ گرانیت هم از انواع سنگ‌های سخت می‌باشد که قابلیت مناسبی در مقابل نفوذ آب دارد و آلودگی را هم به خود جذب نمی‌کند، اما تنوع بالایی در این نوع سنگ نمی‌توان مشاهده کرد، جذب آب کمی از ملات دارد و این موجب چسبندگی کم به سازه می‌شود.

سنگ سنداستون هم به دلیل زبری زیاد قابلیت ساب پذیری کمی را داراست. این سنگ نیز آب را به خود جذب می‌کند و می‌توان به راحتی این سنگ را خم کرد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *